Idea/Cel/Wyzwanie
Gdańsk od wielu lat konsekwentnie budował markę miasta jako miasta wolności. Najnowsza historia, narodziny ruchu społecznego “Solidarność” – wolnościowy zryw końca XX wieku oraz tradycja otwartego, hanzeatyckiego miasta zdecydowały o tożsamości tego miejsca. Od 2010 roku, aby przezwyciężyć wizerunek miasta-pomnika, główną osią komunikacji promocyjnej Gdańska stał się wybitny program kulturalny oparty na projektach związanych z wolnością i solidarnością. Ze względu na dynamiczny rozwój mediów cyfrowych, jednym ze strategicznych obszarów komunikacji Gdańska stała się komunikacja wokół zagadnienia wolności kultury w internecie.
W dobie dynamicznie rozwijającej się komunikacji internetowej, rolę kluczowych liderów opinii w internecie przejęli blogerzy – niezależni twórcy treści publikujący bez żadnych ograniczeń własne przemyślenia na wybrane tematy. Z roku na rok liczba blogerów systematycznie rosła, podobnie jak ich opiniotwórcza siła. Już w 2010 roku w polskim internecie było blisko 3 mln zarejestrowanych blogów (źródło: PBI, Megapanel, PBI/Gemius 2010), które były regularnie blogi czytane i komentowane przez blisko 11 mln. użytkowników (źródło: jw.), a czytelnictwo wybranych blogów przekroczyło największe nakłady tradycyjnych gazet.
Blogi pisane są przez osoby, które na co dzień nie tylko upatrują swoją przyszłość zawodową i zarobkową w blogosferze, ale również za pomocą blogów zmieniają świat, mają wpływ na kształtowanie się trendów, sprawy społeczne, polityczne i kulturalne. Jednocześnie ze względu na brak ograniczeń i regulacji prawnych, blogosferze nieustannie towarzyszyły kontrowersje dot. wolności słowa. Dodatkowo, rozwijająca się niezwykle dynamicznie technologia i wymaganie komunikacji internetowej jak i oczekiwania czytelników blogów tworzyły coraz więcej wyzwań i konieczność podwyższania umiejętności związanych z prowadzeniem blogów i z czasem także vlogów. Wielokrotnie także zdarzały się sytuacje, w których subiektywne opinie publikowane przez blogerów, miały negatywny wpływ na reputację firmy, jej produktów lub usług. Brak dobrych praktyk oraz częste nieporozumienia z blogerami sprawiły, że podmioty komercyjne, instytucje i organizacje ograniczały lub wprost rezygnowały z nawiązywania relacji z blogerami.
Realizacja
Idea połączenia wartości Gdańska z wyzwaniami rosnącej w siłę i wpływ blogosfery zrodziła pomysł stworzenia markowego, prestiżowego, interdyscyplinarnego forum, miejsca spotkania oraz swobodnej wymiany myśli autorów blogów. Wydarzenia, które byłoby okazją do przedyskutowania kluczowych zjawisk występujących w blogosferze, jak również tych związanych z zagadnieniem wolności.
Rezultaty
- W Blog Forum Gdańsk w każdej z organizowanych przez nas edycji brało udział około 700 najlepszych najbardziej wyróżniających się blogerów
- Dwudniową transmisję on-line oglądało ponad 150 000 osób
- Wśród zapraszanych przez nas gości znalazły się wybitne osobowości świata kultury, mediów, pisarze, dziennikarze, działacze społeczni, politycy, filozofowie, osoby duchowne etc.
- Zasięg medialny wydarzenia i promocja Gdańska sięgała 15 mln osób
Współpraca z Citybell Consulting przekroczyła nasze oczekiwania. Dzięki zaangażowaniu konsultantów Citybell w realizację projektu, ich doświadczeniu, ogromnej wiedzy w zakresie komunikacji on-line, w tym social media oraz kreatywnemu podejściu, wspólnie stworzyliśmy markowe wydarzenie dedykowane polskiej blogosferze oraz nawiązaliśmy trwałe relacje z czołowymi jej przedstawicielami.